zaterdag 15 september 2012

Hypereducatie in Korea


Educatie in Korea en Singapore
ThiemeMeulenhoff neemt ict in de klas serieus. Dat is de reden dat 4 collega’s in september 2012 een kijkje nemen in 2 landen die verder zijn dan Nederland: Zuid-Korea en Singapore.
Als uitgever van Schooltas post ik inkijkjes in deze nieuwe onderwijswerelden.

Hypereducatie in Zuid-Korea

Teveel kennis kan uw creativiteit ernstige schade toebrengen

Stel je een land voor waar alle inwoners de rotsvaste overtuiging hebben dat onderwijs het belangrijkste is in het leven. Laat het even doordringen: … niet auto’s, niet luxe huizen, niet reizen, niet vrije dagen maar… educatie.

Dat land bestaat: Zuid-Korea

Educatie als grootste goed leidt tot voor ons volstrekt nieuwe ontwikkelingen,
wat te denken van:

  • een betaalkanaal op TV dat, ter aanvulling op het reguliere onderwijs, educatief materiaal uitzendt
  • huiswerkinstituten die leerlingen tot laat in de avond opvangen en bijles geven
  • een land dat 2 miljard euro per jaar uitgeeft aan e-learning
  • ouders die de helft van hun inkomen besteden aan extra onderwijs voor hun kinderen
  • de jaarlijkse toelatingstest voor de universiteiten die door media en burgers beleefd wordt als een finaleplaats in het WK voetbal
  • 70% van de jongeren kiest voor een universitaire opleiding
Zuid-Koreanen tonen ons hun rotsvaste overtuiging: iedereen heeft talent, dus vind je talent, voed je talent met kennis en jaag je dromen na. Niks dubbeltjes die geen kwartje kunnen worden. Iedereen die er voor wil werken kan succesvol zijn! En succes meet je met glasharde criteria.
Dat meten is in het onderwijs extra makkelijk omdat de nadruk ligt op reproduceerbare kennis.

De cijfers zijn waanzinnig: Het land is na de Korea-oorlog veranderd van een natie in puin en armoede in een moderne economie met wereldmerken als Samsung, LG, SK, Hyundai en Kia. De gezondheidszorg is van wereldklasse. Niet zo gek dat het onderwijs bezoekers uit de hele wereld ontvangt om zich te laten inspireren. 

Toch maakt de Koreaanse overheid zich zorgen, educatie als grootste goed heeft ook nadelen:
  • Het geboortecijfer loopt dramatisch terug, toen de overheid een nationale ‘bedrijf de liefde met je partner’-dag uitschreef was er geen effect: ouders kiezen voor 1 kind omdat ze de bijlessen en extra leermiddelen van meer kroost niet kunnen betalen
  • Er was een wet voor nodig om ouders te verbieden hun kinderen na 10 uur ’s avonds in bijlesinstituten onder te brengen
  • De nadruk op rationalisme en het reproduceren van kennis gaat ten koste van creativiteit. En creativiteit is wat de Koreanen zoeken om te innoveren.

Reden voor Sang Hoon Lee van het Ministerie van Kenniseconomie om een pleidooi te houden om de e van electronic learning ook de e van emotion te laten zijn. Zijn boodschap: minder nadruk op kennis en meer ruimte voor gevoel en intuïtie, want teveel kennis kan uw creativiteit ernstige schade toebrengen.

Binnenkort meer over educatie in Korea en tablets in Koreaanse klassen.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Bedankt voor uw reactie, wij plaatsen deze z.s.m. live op de blog