donderdag 4 oktober 2012

Films bij geschiedenis in de app integreren

Ook de leerstof voor Geschiedenis in Schooltas onderwerpen de leerlingen van groep 7 van de Parkschool aan een kritische blik.
"Het boek en het werkschrift moeten tegelijk kunnen worden weergegeven," luidt de belangrijkste tip. Het kost nu teveel tijd om te switchen tussen het boek en vervolgens de vragen beantwoorden. Ook het automatisch aanvullen van woorden als je typt is vaak niet zo handig. "Omdat het dan vaak fout gaat," vertelt Esma. Ook het opslaan van een opdracht werkte in het begin niet zo goed. "Maar dat is toch al verholpen?" merken andere leerlingen op. Yassin: "Wat irritant is dat je het boek regelmatig moet downloaden en dan weer opnieuw. Dat kost veel tijd. Ook het steeds op OK drukken bij antwoorden duurt lang, ja langer dan het gewoon opschrijven." Dat kan best beter verwachten de kinderen.

De klas discussieert nog even over het invoeren van je wachtwoord. Niet alleen deze klas werkt met de iPad, alle klassen werken op de iPads. Groep 6 had een keer anders ingelogd en dat gaf problemen met wachtwoorden (en dan kon je niet meedoen met de les en dat is echt niet cool vinden de kinderen). Dat is gelukkig weer verholpen, maar het zou duidelijker kunnen, vinden de meeste kinderen, want ze leren super graag met de iPad.

Een groot gemis, is het ontbreken van filmpjes in de geschiedenislessen. Dat wordt nu opgelost door via een site als Beeldbank op het digibord aansprekende films te bekijken. Het is een aanvulling als die films ook al gewoon in de schooltas geschiedenisapp zouden zitten.

Verder is het natuurlijk super leuk om te leren via de iPad. Maar we zitten hier nu om te evalueren, dus hierbij een totaalcijfer. De klas geeft 10 x score 7, 6 x score 8 en 3 x score 9. De meester geeft een 7: en hoopt dat het de uitgever snel lukt om boek en werkschrift naast elkaar op een scherm te laten functioneren.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Bedankt voor uw reactie, wij plaatsen deze z.s.m. live op de blog