R.K. basisschool Paus Joannes



Plaats: Zaandam
Aantal leerlingen: 240
Populatie: zeer gemengd (op papier een zwarte school, maar doordat er zoveel verschillende bevolkingsgroepen op onze school zitten, spreken wij liever van een gemengde populatie)

Het is 8.20 uur, de kinderen van r.k. basisschool Paus Joannes komen binnen. De jongste kinderen worden door ouders gebracht. De ouders en kinderen zeggen goedemorgen, een enkeling moet daarvoor een telefoongesprek onderbreken. De oudere kinderen kennen de regel op school: “geen telefoons op school”. Bij de voordeur handelen kinderen de laatste zaken daarom af, Twitter wordt afgesloten, de foto`s van gisteren zijn aan klasgenoten getoond, de MSN gesprekken worden beĆ«indigd en op Hyves en Facebook wordt de status veranderd in “@school”. Een enkeling die het voor de drempel niet geregeld heeft kijkt me schuldbewust aan en loopt vervolgens verder. Wanneer iedereen binnen is, loop ik naar mijn kantoor voor een nieuwe werkdag. Eerst maar eens kijken of er e-mail is…

Het bovenstaande voorbeeld is uiteraard gechargeerd, maar de kern moge duidelijk zijn. De maatschappij maakt massaal gebruik van moderne technieken om contact te maken en informatie te verwerven. De manier van leren is veranderd. Er zijn niet veel  kinderen die de gebruiksaanwijzing van de telefoon of computer lezen. Kinderen leren door te doen en de grafische vormgeving zorgt ervoor dat kinderen uitgedaagd worden om het apparaat te blijven gebruiken. De informatie die ze krijgen blijft namelijk vernieuwend en werkt interactief.
En wat doen we op school? De telefoons moeten uit, de computer mag alleen gebruikt worden met schoolsoftware en de (oude) boeken gaan open. We proberen kinderen uit boeken een taal te leren die de kinderen zelf vooral op tv en internet zien. Dat kan anders!
Om de manier van leren door kinderen en het aanbod weer beter op elkaar te laten aansluiten zijn wij vorig jaar gestart met een pilot met iPads. Allereerst namen leerkrachten de iPad mee op vakantie om op een ontspannen manier de mogelijkheden te ontdekken. Na de vakantie zijn twee groepen verder gaan proberen. Gedurende het jaar kwamen daar steeds meer groepen bij, omdat er steeds meer mogelijkheden duidelijk werden. Ook tijdens een teamvergadering werd soms gebruik gemaakt van iPads.



Nu we een jaar verder zijn is het tijd om serieus verder te gaan denken en om dit mooie middel te integreren in het onderwijsprogramma. Hiervoor gaan we aan de slag met de Schooltas-app in groep 7 en 8 voor Engels. In de andere groepen zijn de iPads ook minimaal een dagdeel per week voor andere vakken zoals lezen, rekenen en de zaakvakken.
Er wordt vaak gesproken over de hoge kosten van iPads en de organisatie in de klas. Ons motto is gewoon: DOEN! Door ervaringen op te doen en kritisch met elkaar te kijken naar de mogelijkheden hebben we in korte tijd al veel bereikt. We kijken dan ook erg uit naar dit schooljaar, waarin de iPad een nog grotere rol zal krijgen. Een SteveJobs-school zullen we echter niet worden. Bij ons staat het onderwijs, en niet het middel centraal.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Bedankt voor uw reactie, wij plaatsen deze z.s.m. live op de blog